Een foto zegt meer dan duizend woorden

Sterrenschot of heksensnot

De meeste zullen bij het lezen van deze kop geen idee hebben waar het overgaat denk ik. Het is ook een niet algemeen bekend fenomeen. Ik was het dit jaar nog niet eerder tegengekomen. Maar afgelopen weekeinde heb ik met het mooie weer lekker kunnen rondwandelen en struinen in de Alde Feanen. En daar vond ik dus sterrenschot of zoals het ook wel wordt genoemd heksensnot.
Waar heb ik het nu over? Vroeger zochten onze voorouders een bovennatuurlijke verklaring voor wat ze niet kenden, ze dachten dat het afkomstig was van sterren. Immers waar moest het anders vandaan komen? Later meenden ze dat het door vallende sterren werd afgeschoten. Vandaar dat het spul “sterrenschot” werd genoemd.
Er is tevens nog een oud volksverhaal. Daarin gaat het over heksen die, vliegend op hun bezemsteel, in het wilde weg hun neus snoten en het snot belande op de grond. Vandaar de naam “heksensnot”.

Maar zoals u zult snappen is dat het dus niet! Nee, het zijn de eileiders van een kikkervrouw of paddenvrouw. Predatoren als reigers, buizerds en marterachtigen welke een zwanger wijfje eten kotsen het namelijk uit. De eitjes en de eileiders van de vrouwtjes zijn namelijk onverteerbaar en zwellen op in de maag. Daarom worden ze weer uitgekotst.

Plaats een reactie